2 gemakkelijke en goedkope maaltijden voor studenten.

Door Khaled Hakimi op 01-11-2017
0 reacties | 38 views

Studenten op kot hebben vaak geen zin of geen tijd om te koken. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Naar de frituur gaan of een pizza in de oven steken is veel gemakkelijker dan te gaan koken. Maar het is niet goed voor je lichaam. Daarom hebben we voor jullie twee gemakkelijke en relatief gezonde maaltijden hieronder klaarstaan, waarop jullie altijd kunnen terugvallen bij gebrek aan inspiratie.

Rijst met kip

Rijst met kip is zowat het makkelijkste dat je kunt maken. Het is snel, gemakkelijk en gezond! Je kunt het ook nog eens heel gemakkelijk invriezen. Zo kun je er op een later moment nog van genieten en hoef je niet nog eens te koken.

Benodigdheden:

  • Witte rijst
  • Kipblokjes
  • Chicken tonight pot (of variant)

Bereidingswijze:

Kook 1,5x zoveel water als je rijst hebt.  Als het water kookt, giet de rijst in de pan, zorg dat de rijst behoorlijk onder water staat, aangezien de rijst het water op zal zuigen. Zet het vuur hoog tot het begint te koken. Laat het een paar minuten koken en zet het vuur zacht. Laat het daarna rustig 20-25 minuten gaar worden. Proef hierna of de rijst gaar is en laat het nog een aantal minuten uitdampen. Hierna giet je de rijst af en is het klaar om geserveerd te worden.

Bak ondertussen de kipblokjes. Doe wat olie in een wok pan en doe daar ook de kipblokjes in. Blijf goed roeren tot de kipblokjes goudbruin zijn. Zet het vuur zacht en laat het even doorbakken. Snij na 10 minuten een blokje door om te kijken of het ook van binnen gaar is. 

Als het gaar is, giet dan de chicken tonight pot leeg in de pan bij de kip. Zet het vuur weer hoog om de chicken tonight goed warm te krijgen. Wanneer dit alles goed heet is kan het geserveerd worden.

 

Macaroni bolognaise:

Nog zo’n gerecht dat lekker is én goed te bewaren is in de vriezer. Het is niet een culinair hoogstandje maar wel lekker en voedzaam. Lekker als je gaat sporten, maar ook een goede bodem voor een avondje uit.

Benodigdheden:

  • Macaroni vlugkokend:
  • Gehakt
  • Macaroni groenten
  • Bolognesesaus

Bereidingswijze:

Giet eerst wat olie in de pan en laat het heet worden. Doe vervolgens de gehakt in de pan en blijf het doorschudden. Ondertussen kook je water in een pan (4l/500g macaroni). Als de gehakt klaar is gooi je de macaroni groenten erbij in. Ondertussen doe je de macaroni in de kokende pan water en die laat je ongeveer 5 minuten koken. Als de groenten goed gaar zijn doe je de pot bolognesesaus bij de groenten en gehakt. Zet nu het vuur weer hoog om de saus goed warm te krijgen. Giet de macaroni als het gaar is af en het is klaar om geserveerd te worden.


Conclusie

Dit zijn natuurlijk niet maaltijden die ik je aanraad om elke dag te eten. Maar het zijn wel goede maaltijden als je geen zin hebt om heel uitgebreid te koken of nergens anders zin in hebt. Eet je vaak alleen? Dan kun je wat grotere porties maken en de rest gewoon invriezen.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie