Social Media en solliciteren

Als je gaat solliciteren voor je eerste job of voor een vakantiejob, zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Als je daarboven nog eens online actief bent op de vele sociale media kanalen zijn er zeker dingen waarop je moet letten. Er zijn genoeg voorbeelden waarop mensen afgewezen worden voor een job omwille van een verkeerde foto of verkeerde uiting op Facebook. Dit wil je natuurlijk ten allen tijden voorkomen, daarom zijn er een paar belangrijke “do’s en don’ts” die we jou willen meegeven. Wees voorbereid als je gaat solliciteren, dus ook op social media.

Social Media en solliciteren

Do's:

1. Interesse tonen in het bedrijf

Het is zeker van belang om je goed voor te bereiden op een sollicitatie, dus wat is beter dan jezelf informeren over hoe het bedrijf het op social media doet. Zo toon je ten eerste ook al interesse in het bedrijf, maar je kan ook te weten komen wat de activiteiten en de sfeer binnen het bedrijf is. Zo zie je bijvoorbeeld op ons Instagram account dat wij op vrijdag gezellig een pint delen op kantoor en soms zelfs een pingpong toernooi houden.

2. De sociale kanalen

De meeste bedrijven zijn actief op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Bedrijven weten ondertussen dat het een goede investering is om zichtbaarheid te creëren en het bedrijf te promoten. De online reputatie en imago van het bedrijf wordt hier in belang gehouden. Niet alleen gebruiken de bedrijven deze kanalen voor zichzelf, ook gaan zij jouw profiel bekijken als je solliciteert! Dus ben jij sociaal geëngageerd en solliciteer je voor een Online Marketing functie, zou dat wel eens een mooie plus kunnen zijn.

LinkedIn sollicitatie tips StudentJob

LinkedIn verdient een apart puntje omdat dit platform gericht is op een professionele sfeer en het wordt zelfs gebruikt om te solliciteren of mensen te rekruteren voor een functie. Daarom is het dus van groot belang jouw profiel op LinkedIn zakelijk te houden. Via dit social media kanaal vergroot jij je kansen voor een job en zorg jij voor een uitgebreid en professioneel netwerk.

Don'ts:

1. Jouw privé zaken openbaar

Je privé uitingen horen niet door zomaar iedereen gezien te worden. Wees dus zeker dat je ongepaste foto’s vermijdt en persoonlijke posts verbergt.

Op Facebook kan je makkelijk nagaan hoe je profiel er voor anderen uitziet door naar jouw eigen profiel te gaan en op de 3 bolletjes ●●● te klikken, daarna klik je op “View as…” of “Weergeven als…”

Facebook Voorbeeld

Zijn er zaken te vinden die je liever niet met de hele wereld deelt? Pas dan allereerst bij instellingen > Privacy > Wie kan mijn dingen zien? Openbaar aan naar “vrienden”.

Facebook Voorbeeld

Zie je hierna nog zaken opduiken voor de hele wereld? Ga dan naar “View Activity Log” of “Activiteitlogboek weergeven” en zoek de post die je wenst te verbergen/verwijderen.

Natuurlijk als je erg actief bent op Facebook en anderen wenst te inspireren, hou je die posts openbaar.

2. Wees jezelf

Laat jezelf van de beste kant zien en ga geen nep-informatie plaatsen. Dit kan slecht naar voren komen mocht het bedrijf hiernaar vragen op het sollicitatiegesprek. Doe jezelf niet voor als een ander.

3. Stalken

Wanneer je je voorbereidt op het sollicitatiegesprek, ga dan niet de persoon die jou zal interviewen of andere mensen in het bedrijf stalken. Als jij plots persoonlijke zaken bovenhaalt in het bedrijf komt dit heel ongemakkelijk over.

Tweet jezelf naar een job met onze Twittertips

Ben je op zoek naar een job en wil je daarbij Twitter inzetten als netwerkmedium? Wij hebben de beste Twittertips voor je op een rij gezet. Zo gaat het netwerken voor een job je nu nog gemakkelijker af.

CV

De tien belangrijkste Twittertips

  • Welke naam gebruik je?
    Kies een gebruikersnaam die ook professioneel te gebruiken is, bijvoorbeeld je voor- en achternaam.

  • Kies een representatieve profielfoto
    Upload een representatieve profielfoto, zodat anderen weten met wie ze te maken hebben.

  • Omschrijf jezelf in je Twitter-bio
    Je Twitter-bio is een ruimte in je profiel om jezelf te beschrijven. Gebruik korte steekwoorden die jou omschrijven en probeer zakelijk met prive te mixen. Een link naar je LinkedIn profiel is erg handig!

  • Denk na over wat je deelt
    Wees je ervan bewust dat je Twitteraccount naar boven komt op het moment dat een potentiële werkgever je googelt. Het is dus bij uitstek de mogelijkheid om iets (positiefs) van jezelf te laten zien. Gebruik deze mogelijkheid om je als geschikte, professionele kandidaat te presenteren en hou in je achterhoofd dat alles kan worden gelezen, ook je tweets van een week geleden.

  • Vul je profiel optimaal in
    Geef in je profiel gerust aan dat je op zoek bent naar een job, wat voor functie en in welke branche. Gebruik hiervoor hashtags zodat je nog gemakkelijker gevonden wordt.

  • #zoektwerk
    Plaats een ‘sollicitatietweet’ met de juiste afkortingen en hashtags (#): jr. business analyst (m, 26), hbo, analytisch, humor #zoektwerk in #Rotterdam. Vraag ‘please retweet’ zodat je volgers jouw oproep zullen retweeten in hun eigen netwerk. Zo bereik je in korte tijd een groot publiek.

  • Gebruik de zoekfunctie
    Tweet niet alleen dat je werk zoekt, maar ga zelf ook actief op zoek naar vacatures. Zet bijvoorbeeld de zoekfunctie in om bedrijven en banen te vinden die je interessant lijken. Gebruik de zoekwoorden 'vacature' en 'functie / branche van toepassing'.

  • Follow
    Ga op zoek naar accounts die vacatures plaatsen in jouw vakgebied en volg deze. Volg mensen en bedrijven die jij interessant vindt. Zo ben je op de hoogte van wat zij twitteren en ben je beter in staat om op een ongedwongen manier contact met hen te leggen.

  • Profileer jezelf middels je tweets
    Zorg dat je de moeite waard bent om gevolgd te worden. Promoot niet alleen jezelf, maar voorzie ook je volgers van aantrekkelijke inhoudelijke (re)tweets en zorg voor interactie. Laat zien waar je interesse naar uit gaat en dat je het vakgebied volgt. Tweet over interessante ontwikkelingen, deel artikelen van vaksites, retweet en reply anderen.

  • Netwerken met de baas
    Via Twitter kun je op een laagdrempelige manier contact leggen met bijvoorbeeld werkgevers, maar blijf beleefd en kijk uit dat je niet té amicaal wordt.

  • Meer info over hoe je social media kunt inzetten? Zo gebruik je social media bij de zoektocht naar een job.

Verdere tips voor het gebruik van social media

Sollicitatietips StudentenWerk gebruik Twitter

Ook Twitter is een uitstekende tool om direct in contact te komen met recruiters en bedrijven. Door de Twitter accounts van bedrijven en recruiters te volgen ben je altijd op de hoogte van de meest recente vacatures.

Op Twitter wordt veel gebruikgemaakt van #hashtags. Deze helpen je bij het zoeken naar bijvoorbeeld vacatures. Als je in de zoekbalk intypt: #vacature, krijg je waarschijnlijk een waslijst aan getwitterde vacatures. Andersom kun je er zelf natuurlijk ook een tweet uitgooien, bijvoorbeeld: jr. business analyst zkt een #job in #antwerpen #solliciteren. Hierdoor kunnen werkgevers die op deze onderwerpen zoeken jou vinden.

Maak je profielen recruiter-proof

Social media inzetten bij je zoektocht naar een job kan in je voordeel werken, je kan er echter ook de plank behoorlijk mee mis slaan. Anno 2017 kun je er vanuit gaan dat elke recruiter je googelt voordat je uitgenodigd wordt op gesprek. De kans is groot dat je social mediakanalen bovenaan in Google komen te staan. Al je gegevens, foto’s, tweets en prikbordberichten zullen dus omhoog komen bij zo'n zoekopdracht. Je hoeft jezelf niet te presenteren als de ideale persoon, wees vooral jezelf maar hou er rekening mee dat je profielen gecheckt worden.

cv aanmaken