Oh nee! Je shift begint over een paar uur en je voelt je mega beroerd.. Met een gloeiend en duizelig hoofd kun je eigenlijk alleen nog maar in bed blijven liggen, want na twee stappen val je als het ware al om. Je hebt het flink te pakken en bent dus goed ziek. Nu moet je je nog ziek melden. Hoe werkt dat? En wat betekent ziek melden voor je salaris? Wij hebben het even voor je op een rijtje gezet.
Hoe moet je je ziek melden op werk?
Hoe jij je moet ziek melden op werk, hangt af van jouw contract. Vaak moet je jouw manager, leidinggevende of contactpersoon bellen om dit door te geven. Mailen of appen wordt minder gewaardeerd, omdat het kan gebeuren dat jouw contactpersoon het niet meteen leest. Jouw team is dan de pineut, omdat er geen vervanging heeft kunnen komen!
Uiteindelijk wil jouw werkgever dat je er alles aan doet om zo snel mogelijk weer gezond te zijn! Dit betekent dat je dus echt je rust moet pakken, zodat je goed kan uitzieken. Verder spreek je met je werkgever tijdens je ziekmelding af hoe en wanneer jullie contact hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw werkgever wil dat je bereikbaar bent, om te vragen hoe het met je gaat. Als jij je niet aan de gemaakte afspraken houdt, kan dit gevolgen hebben voor je doorbetaling tijdens ziekte.
De bedrijfsarts
Om vast te stellen of jij (tijdelijk) arbeidsongeschikt bent, kan jouw werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Deze bedrijfsarts wordt meestal pas ingeschakeld als je werkgever denkt dat jij niet binnen een paar dagen weer kan werken. Je hebt bijvoorbeeld iets gebroken of een ziekte waar je niet snel van zal genezen. Een bedrijfsarts kan jou dan oproepen, om vast te stellen hoe het met je gaat en wanneer je ongeveer weer kan werken. Vervolgens doet de bedrijfsarts verslag hierover naar jouw werkgever, maar hij of zij mag geen medische informatie aan jouw werkgever geven wegens jouw privacy!
Doktersbrief
Sommige werkgevers willen een doktersbrief ontvangen als je ziek bent. Dit wordt ook wel een medisch getuigschrift genoemd. Met deze doktersbrief kan je naar je werkgever bewijzen dat je echt ziek was, maar dit is niet wettelijk verplicht. Tenzij het specifiek in jouw contract vermeld staat. Dan ben je wel verplicht een doktersbrief aan je werkgever te geven.
De doktersbrief moet je binnen twee weken versturen. Je moet hierbij rekenen vanaf de dag van de ziekmelding of de dag van de ontvangst van de aanvraag. Tenzij in jouw contract iets anders staat aangegeven natuurlijk. Bij het rekenen, gaat het altijd om werkdagen. Als je de doktersbrief via de post verstuurt, wordt er gekeken naar de dag van verzending en niet van ontvangst. De poststempel geldt dan dus als bewijs.
Doorbetalen bij ziekte
Afhankelijk van de cao en je contract, moet jouw werkgever je doorbetalen bij ziekmelding. Soms staat er in een contract dat mensen één of twee ‘wachtdagen’ hebben. Dit betekent dat als mensen zich ziek melden op werk, een werkgever de eerste dagen geen loon hoeft te betalen. Mensen met een tijdelijk of vast contract, ontvangen bijna altijd salaris als ze zich ziek melden. Dit geldt meestal niet voor uitzend- en oproepkrachten. Lees ook nog even dit artikel met informatie en tips over gewaarborgd loon en of je hiervoor in aanmerking komt!
Schrijf je nu in bij StudentJob
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste studentenjobs? Schrijf je gratis in op StudentJob.