STUDENTJOB BLOG

 

Ben je pas afgestudeerd? Proficiat, vanaf nu ben je klaar om je eigen boontjes te doppen! Maar voor je enthousiast op zoek gaat naar een nieuwe job, regel je best enkele administratieve zaken. Wij verzamelden al je to do’s in dit handige overzicht.

 

afstuderen

 

 

1. Schrijf je in als werkzoekende

 

Waarom?

Heb je na 12 maanden nog geen job gevonden, dan heb je recht op een werkloosheidsuitkering op voorwaarde dat je ingeschreven bent als werkzoekende. Dat laatset stel je beter niet uit, want wie zich snel inschrijft, komt ook sneller in aanmerking voor een uitkering. Zodra je bent ingeschreven, kan je bovendien rekenen op de ondersteuning van de VDAB, Le Forem of Actiris). Daarnaast heb je recht op financiële voordelen tijdens je zoektocht naar werk, zoals een mobiliteitsvergoeding als je gaat solliciteren met het openbaar vervoer of een korting op getuigschriften die door de gemeente worden afgegeven.

 

Hoe?

Woon je in Vlaanderen? Dan moet je je inschrijving regelen bij de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding). Dat kan op vier manieren:

  • Via www.vdab.be of een WIS-computer
  • Via het gratis nummer 0800/30 700 (elke werkdag van 8u tot 19u)
  • In een werkwinkel in je buurt (www.werkwinkel.be)

Woon je in Brussel? Dan kan je terecht op de website van Actiris of in het dichtstbijzijnde Actiris-kantoor.

Woon je in Wallonië? Dan kan je terecht bij Le Forem (Le Service Public Wallon de l’Emploi et de la Formation). Dat kan:

  • Via www.leforem.be
  • In een van de Forem-kantoren
  • In het dichtstbijzijnde Maison de l’Emploi
  • Via het gratis nummer  0800/93 947

Woon je in de Duitstalige landsgedeelte? Dan kan je terecht bij het ADG (Arbeitsamt der Deutschsprachigen Gemeinschaft).

 

Wanneer?

- Bij de VDAB: je kan je inschrijven vanaf de maand januari van je laatste schooljaar.

- Bij Actiris en Le Forem: zodra je studies zijn afgerond.

 

2. Sluit je aan bij een ziekenfonds

 

Ben je ingeschreven bij een van de diensten voor arbeidsbemiddeling, dan blijf je tijdens je wachtperiode verzekerd bij het ziekenfonds via je ouders. Heb je werk gevonden of is je wachttijd voorbij? Dan ben je wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een ziekenfonds.

In België heb je de keuze uit zes ziekenfondsen:

  - Christelijke Mutualiteit: www.cm.be

  - Socialistische Mutualiteiten: www.socmut.be

  - Liberale Mutualiteit: www.lmvlg.be

  - Onafhankelijke Ziekenfondsen: www.mloz.be

  - Neutrale ziekenfondsen: www.neutrale-ziekenfondsen.be

  - Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering: www.caami-hziv.fgov.be

 

ziekenfonds

 

 

3. Is je wachttijd verstreken?

 

Ben je pas afgestudeerd en is je wachttijd intussen verstreken? Dan kom je misschien in aanmerking voor een wachtuitkering. De RVA bepaalt of je recht hebt op de uitkering en hoe hoog het bedrag zal zijn. Dit zijn de algemene regels en zo vraag je de uitkering aan.

Recht op een wachtuitkering?

Algemeen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om recht te hebben op een wachtuitkering:

  • Je studies of je leertijd beëindigd hebben. Het is niet noodzakelijk dat je ook geslaagd bent.
  • Vanaf 1/9/2015 moet je wel een diploma hoger secundair onderwijs hebben of een alternerende opleiding met succes afgerond hebben als je op het moment dat je de uitkering aanvraagt jonger bent dan 21.
  • Niet langer studies met een volledig leerplan volgen.
  • Jonger zijn dan 25 jaar.
  • Ingeschreven zijn bij de VDAB als 'voltijds of deeltijs werkzoekende' en je hebt je beroepsinschakelingstijd doorlopen.

 

Opgelet: dit zijn de algemene regels. Meer info over de voorwaarden vind je op de website van de RVA.

 
Je wachtuitkering aanvragen

 

Om je wachtuitkering aan te vragen, moet je het volgende doen:

1. Schrijf je na je studies in bij VDAB, Le Forem, Actiris of ADG als 'schoolverlater in wachttijd'  Op dat moment start je wachttijd.

 

2. Laat het formulier C 109/36-bewijs invullen door je school of leersecretaris. Behaalde je een Belgische bachelor of master in het hoger onderwijs én volgde je minstens 6 studiejaren in het Belgische kleuter-, lager- of secundair onderwijs, in een instelling die door een van de Gemeenschap georganiseerd, gesubsidieerd of erkend is, dan volstaat een kopie van je diploma.

Het formulier C 109/36-bewijs kan je afdrukken via de website van de RVA, of haal je af in het kantoor van de VDAB, Actiris, ADG of Le Forem, of de werkwinkel in je buurt. Laat het vervolgens invullen door de school waar je je laatste jaren middelbaar onderwijs hebt gevolgd en eventueel door de leersecretaris van de instelling waar je lessen volgde in het kader van een leercontract, deeltijds leren of industriële leertijd. Vul zelf de rubrieken in die voor jou van toepassing zijn.

 

3. Wijzig je inschrijving

Zit je beroepsinschakelingstijd van 12 maanden er bijna op? Dan ontvang je van je dienst voor arbeidsbedmiddeling een ingevuld attest. Dat bewijst dat je tijdens je beroepsinschakelingstijd ingeschreven was als werkzoekende. Daarna wijzig je je inschrijving van 'Ik ben werkloos (in beroepsinschakelingstijd/wachttijd)' naar ‘Ik ben werkloos’.

 

4. Meld je aan bij je uitbetalingsinstelling.

 

Er zijn 4 uitbetalingsinstellingen:

  • De Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) voor wie niet aangesloten is bij een vakbond. De dienstverlening is gratis.
  • Drie vakbonden: de liberale vakbond ACLVB, de christelijke vakbond ACV, en de socialistische vakbond ABVV. Je moet lidgeld betalen om je aan te sluiten bij een vakbond.

 

 

Wat neem je mee naar je uitbetalingsinstelling?

  • Je identiteitskaart
  • Het ingevulde attest (A23) dat je kreeg van je dienst voor arbeidsbemiddeling.
  • Het formulier C 109/36-aanvraag waarvan je deel I ("verklaring van de jongere en uitkeringsaanvraag") zelf invult en ondertekent en deel twee laat invullen door de VDAB, Actiris of Le Forem. Je kan dit formulier printen op de RVA-site of afhalen bij je uitbetalingsinstelling.
  • Het formulier C 109/36-bewijs (ingevuld door je school en/of leersecretaris en jezelf) of een kopie van je diploma hoger onderwijs.
  • Als je gewerkt hebt tijdens je wachttijd: je C4, het ontslagdocument dat je van je werkgever kreeg.
  • Het rekeningnummer waarop je inschakelingsuitkeringen moeten worden gestort.
  • De geboortedatum van alle personen met wie je samenwoont.

Werd alles correct en volledig ingevuld, dan dient de uitbetalingsinstelling je aanvraag in bij de RVA. Het is de RVA die beslist of je recht hebt op een uitkering of niet. Je uitkeringsinstelling brengt je vervolgens op de hoogte en keert je uitkering uit (als je er recht op hebt). Je hoeft dus zelf geen contact op te nemen met de RVA.

 

4. Solliciteer

 

Hoe jammer het ook is, je droomjob komt niet uit de lucht gevallen. Je zal hier dus wel wat tijd en energie moeten insteken. Maar geen nood, we zetten je graag op weg.

  • Denk jij soms dat jouw cv te leeg is om te solliciteren? Dat is het waarschijnlijk niet, je moet gewoon weten wat recruiters graag lezen. Kom er hier alles over te weten.
  • Geen idee waar je moet beginnen zoeken? Bij uitzendkantoor Secretary Plus hebben ze zeker een job die op jouw lijft is geschreven.
  • Je cv is verstuurd en je mag op gesprek? Hoe jij je eerste werkgever overtuigd van jouw kunnen, lees je hier.  

 

 

5. Aan het werk? Schrijf je uit!

 

Heb je een job gevonden of ben je toch opnieuw gaan studeren? Schrijf je dan zo snel mogelijk uit, ook als het om een tijdelijke job of een interimjob gaat. Anders blijf je vacatures en uitnodigingen van de VDAB, Actiris, Le Forem of ADG ontvangen. Opgelet: ben je na een tijdje opnieuw werkzoekend? Schrijf je dan zeker opnieuw in. Anders loopt je wachttijd niet verder.


Dit artikel werd geplubliceerd door contentplatform We Assist You. Wil je meer weten over kantoorgeheimen voor starters, hoe je solliciteert via social media en nog zoveel meer? Surf dan zeker naar We Assist You.

Deel dit artikel

Plaats jouw reactie

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.